Eloljaroban: Termekfejlesztoi IT vallalkozasokrol beszelunk, ahol az infotermekert fizet a fogyaszto (ie: nem consulting, es nem bermunkaero/outsourcing) Harom egyszeru tezisem van: [quote]Pont ez a mobilitás az, ami valamilyen érthetetlen okból nem érvényesül a hazai IT vállalatoknál, holott a vak is látja, hogy az itteni piac - khmkhm - picióccó.[/quote] 1, Negativ szelekcio: A *vallalkozok*, emberkent, intelligenca-tokevel, jelenleg mobilisabbak, mint az ertekjavaslataik, es az abbol MO-on kitomoritett vallalkozasok. Az egyszeru valasz arra, h ertek-mobilitas miert nem ervenyesul MO-i IT vallalatoknal, h akik latjak ebben a mobilitasban a ceg uzleti lehetosegeit, azok latjak a sajat szemelyes (uzleti) lehetosegeiket is. [quote]Úgy értem, ki tartja vissza attól a hazai céget, hogy akár külföldre is szállítson le megoldást, az onnan szerzett nagyobb profit egy részét pedig a munka bekerülésére fordítsa (adj' Ég, talán még invesztáljon is valami előremutató dologba)? [..] Az állításaim ezzel kapcsolatban nem arra irányultak, hogy ez minden esetben könnyű volna, hanem arra, hogy többnyire megvalósítható és könnyebb megvalósítani, ha eleve be van tervezve.[/quote] Az altalad leirt elotervezesi modszerekkel 100%-ban egyetertek, ezek hasznosak; az elotervezes pedig minden vallalat kritikus resze. Viszont a felvazolt modszered -talan a komment hosszabol fakadoan- *validacios*, es nem generalo jellegu. Egy termekfejlesztesre a legdurvabb erovel a kezdeti ertekjavaslat problema-megoldaspar hat. Ez kihat mindenre: arazasra, ebbol kifolyolag a sales/marketing munkaero-elosztasra, a megfelelo csatorna-valasztasra, marketing kommunikaciora, potencialis ugyfelelkorre, es legfokepp: a befolyo profitgorbe alakjara. Az ertekjavaslatok 99.99%-a nem rendelkezik koszonoviszonyban sem piaci kereslettel. Ugyanakkor, a teljes keresesi ter viszonylag hatalmas; ezt tehat nem fogod analitikus / mechanikus modszerekkel vegigvalidalni. Gondolatebresztonek: erezned-e egy olyan megoldas szallitasanak a szuksegesseget, amelyikhez tartozo problemabol eddig semmilyen hatas nem ert? Itt lep be a kepbe a kulturalis ismeret, ami foleg az organikus / generativ modszereknek kedvez : minden egyes bit informacio, amit egy celkozonseg gondolkodasmodjarol tudsz, potencialisan uj lehetosegekre mutat, fokuszalja a keresesi teret, es behuzza ember altal kereshetove. A masodik tezisem tehat, kicsit altalanosabbra forditva: Amerikabol kinezve azert nem latszanak mas orszagok termekei, mert ennek a kulturalis ismeretnek a hianyaban -vakon- nagyon keves eselyel futsz bele olyan ertekjavaslat-pontokba, ami ertekesitheto lenne mas (es foleg: nagyobb gazdasaggal, mas erteklanccal es konkurenciaval rendelkezo) orszagok keretei kozott. Ez a piac-specifikussag nem korlatozodik az ertekjavaslatokra (jollehet itt bukik nem-USA-vallalatok 99%-a), benne van tovabba: celkozonseggel valo intenziv kommunikacio (customer development), helyi erteklanc ismerete, es abban a termek pozicionalasa, valamint a marketing kommunikacio tervezese, es celkozonseg fele iranyitasa. Ezek mindegyike uzletvezetoi-kritikus dontes, es a hozza szukseges nemzetkozi informaciokat sem kiszervezett emberek, sem MO-on elok nem fogjak maguktol visszacsattolni donteshozashoz. [quote]Akkor azt fogom mondani, hogy kis ideig elég lesz nekem a farvizen is elevezgetni, eközben pedig fokozottan figyelni és élni az adódó lehetőségekkel illetve keresni azokat, fokozatosan fejlődni és apránként hozzánőni a piachoz és a céljaimhoz. Ez lehet egy életképes modell - még ha nem sikerül is biztosan életképesebb volt, mint bármelyik másik lehetőség egy hasonló helyzetből startolva.[/quote] Egy problema, amit ez a model kihagy, az ertekjavaslat - profit gorbe lokalis maximumai. Specifikusan, egyes ertekjavaslatok az ido fuggvenyeben altalaban sigmoid alakuak, azaz: egy termekbe fektetett adott funkcio/piacbovites energiabefektetes egyre alacsonyabb megterulessel rendelkezik. Ez szabadpiac alatt kb garantalt, konkurencia, arverseny, es fogyaszto-szerzesi-koltsegek novekedesevel. Egy masik problema a a vallalkozasokra hato gazdasagi-osztonzo-erok, amik nem kedveznek linearis novekedesnek. Specifikusan pl minden B2B vallalat szeretne nagyobb ugyfeleket szerezni, es ezert akar extra aldozatokat is hoznak -amig egy nap arra nem ebrednek, h 1 db kliensuk van a "termek"ukhoz, ami nem generalizalodik semmilyen mas vallalkozasra. Minden lepes a sok-kisvallalat - egy-nagyvallalat kozott teljesen esszerunek hangzott, es novelte a lokalis bevetelt -de teljesen eltevesztette a hosszutavu novekedesi strategiai celt. A harmadik tezisem tehat, h ezek a lokalis maximak hatnak MO-i vallalkozasokra, de nem a vallalkozokra. [quote]Továbbra sem állítom, hogy nemzetközi piacra lépni könnyű. Azt állítom, hogy az informatikában sokkal könnyebb és sokkal kisebb kockázatokkal jár (járhat - megfelelő tervezéssel), mint bármilyen más szakterületen. De ami lényegesebb ennél a véleményemnél az sokkal inkább az, hogy a magyar informatikai vállalkozás számára ez nem lehet kérdés, ez szükség, mert a hazai piacon gyakorlatilag csak éhenhalni lehet.[/quote] A harom tezisem tehat: 1, A *vallalkozok*, emberkent, intelligenca-tokevel, jelenleg mobilisabbak, mint az ertekjavaslataik, es az abbol MO-on kitomoritett vallalkozasok. 2, A termekfejlesztoi IT vallalkozasok legkritikusabb pontja a kezdeti ertekjavaslat problema-megoldaspar, es ennek minimum a keresese (de optimalisan a validalasa is) a celkulturaba agyazva kell tortenjen, es 3, Azok a gazdasagi-osztonzo-erok, amik MO-i vallalat-donteshozokent lokalis maximaba sodornanak, vallalkozokent/emberkent keresztul lathatoak, es atlephetoek. Megoldas-orientaltan amire ra akarok mutatni, h minden (~80) altalam eddig belulrol (tervezesi, es vallalkozasi szempontbol) latott US/UK-beli _sikeres_ termekfejleszto vallalkozas elotervezesi folyamata legalabb 60%-ban celkozonseg-interakcioval telt, es csak a maradek ~40% volt "tervezés, előre gondolkodás, tervezés és gondos mérlegelés mellett egy picit még tervezni". Ez nem egyszeru, idoigenyes, viszont kritikus es kifizetodo. Vallalkozokent tehat ha nemzetkozi piacra akarsz termeket fejleszteni, kritikus nehany otlet-skecc kisereteben a celkulturaban tolteni par hetet, emberekkel valo intenziv kommunikacioval, es generativ otletelessel. Mivel ez egy generativ keresesi folyamat, nehez pontos idokorlatokat adni arra h mikor vegzel vele. Es ez az ido, es energia-befeketetes adja meg az also korlatjat a nemzetkozi piacra realis eselyel valo belepesre.